Fillimpa, utan sirap..

Igår var det baka bröd dags. Visserligen gillar jag mina ägg till frukost men ibland kan jag sakna en liten macka. Och i söndags hos Mutti fanns det världens bästa fillimpa så det fick bli till att baka en sån. Älskar den :)

MEN eftersom det är diet period hemma hos oss (mest för Johan) så gjorde jag limpan utan sirap. Där måste man ju spara in några kalorier iaf.. Johan sa att den blev lika god, min dom kommer senare.. 


Bästa fillimpan!

2,5 dl vetemjöl
 
1,5 dl grahamsmjöl
2 dl rågsikt 
1, 3/4 dl rågkross
1/2 dl vetekli
(1/4 dl vetegroddar)
1/2 tsk salt
2 tsk bikarbonat
0,5 dl solroskärnor eller krossade hasselnötter
(1/2 dl russin)
1/2 liter filmjölk
1 dl mörk sirap

1. Blanda alla torra ingridienser.
2. Häll i sirap och filmjölk. Blanda väl.
3. Smöra och strö en brödform med rågkross.
4. Häll i smeten och grädda en timme på 175 grader, nedre delen av ugnen.

Kalas enkelt :)

Och utan sirapen lyckades jag räkna ut att 100 g fillimpa är 202 kcal. Bättre än bröd man köper iaf...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback